Inspiratie

Hulp voor cliënt en patiënt bij digitale zorg

Podcast #zokanhetook, aflevering 4

Wat heb je eigenlijk nodig om goed om te kunnen gaan met digitale middelen? Gaat het om vaardigheden, of steekt er eigenlijk veel meer achter? En hoe werkt de ondersteuning van de Helpdesk Digitale Zorg eigenlijk voor verpleegkundigen thuis of aan het bed? Dit bespreken wij met Merlijne en Emmy van de Helpdesk Digitale Zorg in deze 4e aflevering van de podcast #zokanhetook. Merlijne is de oprichter van de helpdesk, en Emmy is medewerker op de servicedesk.

Toegankelijkheid digitale zorg

Niet iedereen kan altijd meekomen met digitalisering. Wil je meer digitale zorg inzetten? Dan moet je dus ook goed nadenken over de toegankelijkheid van deze zorg voor je cliënten en patiënten. Want het kán en mág niet zo zijn, dat je bent aangewezen op fysieke zorg als je minder goed overweg kunt met digitale zorg. Kort overleggen met je arts is in sommige gevallen een stuk prettiger via beeldbellen. Ook al is het soms fysiek echt prettiger of noodzakelijk.

Over de podcast #zokanhetook

De afgelopen maanden sprak het Vliegwiel met tientallen innovatiemanagers, verpleegkundigen, leveranciers, patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, bestuurders en beleidsmakers. ​​Centrale vragen in die gesprekken waren:

  • Waarom kunnen nog niet alle cliënten en patiënten gebruikmaken van digitale hulpmiddelen als zij dat wel willen?
  • En wat kunnen we doen om dit te versnellen?​​

Opschalingsvraag

De uitkomsten van deze gesprekken maken duidelijk dat de opschalingsvraag moeilijk is. Maar ze geven ons ook inzicht aan welke knoppen we kunnen en moeten draaien om op te schalen. Eén van de oplossingen die uit onze gesprekken naar voren kwam, is om verpleegkundigen meer te informeren en enthousiasmeren over digitale hulpmiddelen. Maar hoe doe je dat dan, zonder belerend over te komen?

Eerlijk gesprek

Daarom voeren we in de podcastserie #Zokanhetook het eerlijke gesprek over digitale hulpmiddelen, en de veranderingen die deze met zich meebrengen. Want twijfels hebben mag. En je nog niet helemaal comfortabel voelen met techniek is oké.

Toolkit #zokanhetook

​​​Wil je jouw cliënten en patiënten breder informeren over digitale hulpmiddelen? Bekijk dan eens samen onze website: Zokanhetook.nl. Hier vind je ook een handige toolkit om te gebruiken om je cliënten en patiënten meer zelfredzaam te maken. Want zo kan het ook!

Volg de podcast

Volg de podcast #zokanhetook op je favoriete podcast-speler:

Meer weten?

  • Bekijk ook andere interessante podcasts en video’s op de pagina Multimedia.
  • Lees interessante verhalen uit de prakijk op de pagina Verhalen.