Veelgestelde vragen hybride zorg
Voor professionals in de zorg
Ben je professional in de zorg, bijvoorbeeld een projectleider of programmamanager digitale zorg, een (verpleegkundig) specialist of wijkverpleegkundige, en heb je een vraag over de implementatie van hybride zorg? Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen over hybride zorg voor professionals in de zorg. Heb je een vraag die er niet bij staat? Neem contact met ons op!
- Informatie over de facultatieve prestatie msz
- Facultatieve prestatie msz aanvragen | Medisch-specialistische zorg | Nederlandse Zorgautoriteit (nza.nl)
- Wegwijzer bekostiging digitale zorg
- Stappenplan contractering
- Factsheet financieringsmogelijkheden
- Model business case telemonitoring
- De regelgeving van de NZa, te weten: de artikelen 1 onderdeel p, 7, 12 en 12a van de
Beleidsregel prestaties en tarieven msz en de artikelen 1 onderdeel n, 34 lid 4, 37 lid 1
onderdeel a, van de Regeling msz. - Advies: Verkenning sectoroverstijgende betaaltitel Zvw-Wlz
Het aanvraagproces van de eerste facultatieve prestaties nam enkele maanden in beslag. Daarmee ligt er nu een algemene omschrijving van monitoring op afstand, waardoor het naar verwachting
eenvoudiger wordt om een nieuwe facultatieve prestatie toe te voegen voor een nieuwe aandoeningsgroep. De NZa streeft ernaar om een navraag, indien compleet, binnen 4 tot 6 weken af
te handelen. Voordat een aanvraag ingediend wordt, hebben aanbieder en verzekeraar dit uitgebreid besproken. Dit kost uiteraard ook de nodige tijd.
Bij de facultatieve prestaties die inmiddels zijn goedgekeurd is besloten om geen inclusiecriteria te vermelden. De beslissing over wie geschikt is voor telemonitoring ligt bij de arts. De facultatieve
prestatie moet wel zorg betreffen die onder supervisie van de medisch specialist valt. Het is belangrijk om eerst het zorgpad inclusief inclusiecriteria uit te denken en ook wie welke rol heeft in bijvoorbeeld het beoordelen van vitale waarden. Dergelijke keuzes zijn van invloed op de kosten van telemonitoring. Het is dus belangrijk dergelijke zaken eerst uit te denken alvorens te starten met het bepalen van de juiste financieringsvorm en het in kaart brengen van de kosten van deze nieuwe manier van zorg verlenen. Het stappenplan contractering en toolkit slim organiseren van het Vliegwiel kan hierbij helpen.
De inhoud van de facultatieve prestatie is nu sec de telemonitoring zelf. Als op basis van die waarden een consult met een specialist nodig is, dan kan dat gedeclareerd worden volgens de bestaande
systematiek en resulteert dit in een DBC waarbij de facultatieve prestatie als een soort toeslag te zien is op het traject wat de patiënt sowieso al doorloopt en wat gedeclareerd wordt. Voor 2023 wordt er voor de reguliere systematiek gewerkt aan een add- on voor telemonitoring. Koepels van aanbieders, zorgverzekeraars en specialisten werken aan een handreiking met inclusie en exclusie criteria.
De facultatieve prestatie MSZ is bedoeld voor bilaterale afspraken tussen een zorgverzekeraar en zorginstelling. De kosten voor een regionaal regiecentrum kunnen dan in geval van een
contractafspraak tussen het centrum en de zorginstelling als kosten worden meegenomen in de opbouw van het tarief voor de facultatieve prestatie.
Deze FAQ heeft betrekking op de facultatieve prestatie binnen de medisch-specialistische zorg. Binnen diverse sectoren binnen de eerste lijn bestaat de mogelijkheid tot het aanvragen van een facultatieve prestatie. De NZa verkent momenteel de mogelijkheden van een domeinoverstijgende betaaltitel. Het gaat om een aanvullende mogelijkheid voor (lokaal) maatwerk voor het samen, over verschillende schotten heen, leveren van zorg. Daarover zijn we met experts vanuit onder meer het ministerie van VWS, het Zorginstituut, zorgverzekeraars, kennisinstituten en de NZa. De NZa bracht hier begin vorige zomer al een advies over naar buiten.
Op dit moment is de NZa met partijen aan het onderzoeken hoe de rol van telemonitoring aangepast kan worden in de reguliere bekostiging. Het voordeel van de facultatieve prestatie is dat je als
zorgaanbieder en zorgverzekeraar lokale maatwerkafspraken met elkaar kunt maken. Tegelijkertijd wil je voorkomen dat er steeds op microniveau overlegd moet worden. De huidige facultatieve prestaties zijn zinvolle input voor de aanpassingen in de reguliere bekostiging. De NZa monitort alle vastgestelde facultatieve prestaties om te kijken of deze landelijk gebruikt worden en of er dus een aanpassing van de reguliere bekostiging noodzakelijk is.
De toegekende facultatieve prestaties bevatten elk eenzelfde vaste omschrijving voor monitoring op afstand voor zes verschillende ziektebeelden. Vervolgens kan deze per ziektebeeld voor verschillende aanbieders op maat worden gemaakt, waarbij bijvoorbeeld rekening kan worden gehouden met verschillen in monitorings-intensiteit en kosten van leveranciers.
Ja, de facultatieve prestatie is te extrapoleren. Op het moment dat de NZa een beschikking vaststelt, kan iedereen deze gebruiken. Hier dienen dan wel door de andere instellingen afspraken over te worden gemaakt met verzekeraars. Zowel over het gaan werken met de facultatieve prestatie als bijvoorbeeld over het tarief en declaratietermijnen.
Nee, een facultatieve prestatie zorgt niet automatisch voor extra financiële middelen. Afspraken tussen een zorgaanbieder en zorgverzekeraar over een facultatieve prestatie zullen in principe binnen de overeengekomen plafondruimte van de aanbieder worden gerealiseerd. De facultatieve prestatie dient immers voor het (lokaal) anders bekostigen van bestaande zorg. Partijen hebben uiteraard wel de vrijheid om ook boven het overeengekomen omzetplafond afspraken te maken over bijvoorbeeld de vergoeding van een facultatieve prestatie. In zo’n geval zal het plafond worden opgehoogd. Het zal in een concrete situatie vooral van de bereidheid van de zorgverzekeraar afhangen of het eerder overeengekomen omzetplafond wordt verhoogd.
Op de website van de NZa staat vermeld welke aanvragen zijn ingediend en welke aanvragen zijn vastgesteld en goedgekeurd. Het is dus handig deze website te bezoeken alvorens met een aanvraagtraject te starten.
De zorgaanbieder en de verzekeraar maken hier afspraken over. Na de prijsafspraken voor de nieuwe facultatieve prestatie, kan worden gemonitord wat er gebeurt met de kosten van reguliere producten en of de zorgprofielen voor deze DBC’s vergelijkbaar blijven.
De looptijd kunnen verzekeraar en zorginstelling in overleg zelf bepalen. De NZa laat vrij welke declaratietermijn je gebruikt.
Alle facultatieve prestaties hebben een vrij tarief. Dat betekent dat het tarief voor een facultatieve prestatie door zorgaanbieders en zorgverzekeraars in onderling overleg wordt afgesproken. Deze
tarieven zijn in principe niet openbaar.
Dat hangt af van de afspraken over het tarief die worden gemaakt tussen de verzekeraar en zorginstelling.
Ja, een DBC en facultatieve prestatie kunnen naast elkaar bestaan. Het is alleen niet toegestaan om zorg dubbel in rekening te brengen. Het kan wel voorkomen dat de facultatieve prestatie aanvullend is op zorg die via DBC zorgproducten gedeclareerd wordt en kosten bevat die niet in deze zorgproducten zitten.
Het facturatieproces voor facultatieve prestaties is gelijk aan het facturatieproces van reguliere OZP’s.
Ja, op de website van de NZa staat een overzicht van ingediende en goedgekeurde aanvragen.
De facultatieve prestatie biedt zorgaanbieders van medisch-specialistische zorg en zorgverzekeraars de mogelijkheid om lokale knelpunten aan te pakken. Knelpunten die niet of niet eenvoudig met reguliere landelijke prestaties (dbc’s) op te lossen zijn of waar een reguliere prestatie niet de juiste oplossing is. De facultatieve prestatie kan alleen aangevraagd worden voor reeds bestaande zorg.
Ja, in de Wegwijzer thuismonitoring vind je het aanbod van thuismeten in Nederland. Per ziekenhuis staat beschreven voor welke aandoening thuismeten wordt aangeboden en via welke leverancier. Staat jouw zorgorganisatie nog niet in het overzicht? Laat het ons weten!
De opkomst van digitale zorg vergt wat van de gezondheids- en digitale vaardigheden van patiënten/cliënten. Zeker van kwetsbare mensen. Passende ondersteuning kan helpen de patiënt/cliënt de vaardigheden en het vertrouwen te geven. De handreiking ‘Patiëntondersteuning’ biedt onder andere praktische handvatten die antwoord geven op de vragen:
- welke ondersteuning kan door wie en in welke vorm geboden worden aan welke patiënten?
- en bij welke verschillende niveaus van digitale vaardigheden en gezondheidsvaardigheden?
Wil je meer weten over (omgaan met beperkte) gezondheidsvaardigheden? Bekijk dan de website van Pharos of de Toolkit Gezondheidsvaardigheden op het Kennisplatform Uitkomstgerichte Zorg.
De handreiking juridische uitdagingen maakt een vertaling van wetten, regels en kaders rond gegevensuitwisseling naar de dagelijkse praktijk. Binnen het thema “verantwoordelijkheid” maakt de handreiking onderscheid tussen:
- a) verantwoordelijkheidsvragen bij thuismeten dat is georganiseerd vanuit het ziekenhuis (al dan niet in samenwerking met ketenpartners, zoals huisarts of VVT-instelling), en;
- b) verantwoordelijkheid bij thuismeten op initiatief van de patiënt (na het afsluiten van de behandelrelatie of buiten de behandelrelatie om).
Naast het thema gegevensuitwisseling gaat de handreiking ook in op de juridische uitdagingen rond verantwoordelijkheid en apparatuur.
De handreiking juridische uitdagingen maakt een vertaling van wetten, regels en kaders naar de dagelijkse praktijk. Op het gebied van de apparatuur moet een aantal zaken goed geregeld worden. De handreiking maakt hierbij onderscheid tussen:
- de situatie waarin de apparatuur door het ziekenhuis of de leverancier aan een patiënt/cliënt wordt verstrekt, en;
- de situatie dat een patiënt/cliënt de apparatuur zelf aanschaft.
In het algemeen geldt dat de producent verantwoordelijk is voor het rechtmatig op de markt brengen van eHealth-toepassingen, inclusief bijvoorbeeld CE-markering. Als thuismeten wordt aangeboden in een behandelrelatie tussen zorgverlener en patiënt/cliënt, heeft een zorgverlener de verantwoordelijkheid te checken of het betreffende apparaat een CE-markering heeft.
Naast het thema apparatuur gaat de handreiking ook in op de juridische uitdagingen rond verantwoordelijkheid en gegevensuitwisseling.
De handreiking juridische uitdagingen maakt een vertaling van wetten, regels en kaders naar de dagelijkse praktijk. Binnen het thema “verantwoordelijkheid” maakt de handreiking onderscheid tussen:
- verantwoordelijkheidsvragen bij thuismeten dat is georganiseerd vanuit het ziekenhuis (al dan niet in samenwerking met netwerkpartners, zoals huisarts of VVT-instelling), en;
- verantwoordelijkheid bij thuismeten op initiatief van patiënt/cliënt (na het afsluiten van de behandelrelatie of buiten de behandelrelatie om).
Naast het thema verantwoordelijkheid gaat de handreiking ook in op de juridische uitdagingen rond gegevensuitwisseling en apparatuur.
Het realiseren van thuismeten brengt kosten met zich mee. Denk aan kosten voor projectuitvoering en investeringen in techniek. Bij tools en toolkits, thema financieren, staan allerlei handige voorbeelden en hulpmiddelen.
Bij het opstellen van een businesscase is het belangrijk om na te denken over het perspectief en soort businesscase. Zo is er de businesscase per project, instelling en de maatschappelijke business case/SROI.
- Het stappenplan contractering helpt je op weg.
- Of kijk de workshop van NVZ, Vliegwiel en VGZ terug over hoe je een businesscase laat werken voor opschaling.
- Voorbeelden van businesscases vind je op onze website. Kijk hiervoor bij tools en toolkits naar het thema financieren.
Het Vliegwiel voor digitale transformatie in de zorg heeft een Wegwijzer thuismonitoring ontwikkeld voor thuismeten. De wegwijzer geeft inzicht in aandoeningsspecifieke succesfactoren, uitdagingen en de wensen van zorgverleners en patiënten. Dit helpt projectleiders en zorgverleners bij de implementatie van thuismeten bij een specifieke aandoening.
In onze tools & toolkits vind je praktische voorbeelden, handreikingen en tools die helpen bij implementatie van thuismeten. Zoals onze toolkit Slim Organiseren, voorbeeldprotocollen, samenwerkingsafspraken, procesontwerpen en zorgpaden.
Het is belangrijk om thuismeten vanaf pilotfase goed te implementeren. Door dit te integreren in het zorgpad, is het niet iets extra’s, maar een andere en efficiëntere manier van zorgverlening. Op onze website vind je diverse tools & toolkits die helpen bij goede implementatie.
Voordelen thuismeten voor je patiënten/cliënten:
- Het scheelt onnodige bezoeken aan het ziekenhuis of van de wijkverpleegkundige aan huis.
- Het geeft een veilig gevoel.
- Patiënten/cliënten kunnen hun naasten toegang geven tot de data en hierdoor beter op de hoogte houden.
- Patiënt/cliënt krijgt inzicht in de eigen gezondheid, waardoor regie toeneemt.
Voordelen van thuismeten voor zorgverleners:
- Het scheelt enorm veel tijd.
- Bij opvallende/belangrijke wijzigingen in signaalwaarden krijg je vanzelf een seintje.
- Je patiënten/cliënten zijn beter geïnformeerd en hebben meer inzicht in wat leven met een aandoening voor hen betekent.
- Het helpt om het goede gesprek met je patiënt/cliënt te voeren over zijn gezondheid en kwaliteit van leven.
Voor hulp bij de implementatie van de medicijndispenser in je zorgorganisatie, hebben we de ‘Implementatietoolkit medicijndispenser‘ gemaakt. Je vindt hierin goede voorbeelden van andere organisaties, tips en trucs en voorbeelddocumenten. Ook staat het optimale proces beschreven voor medicatie-uitreiking met de medicijndispenser.
Voor actuele informatie over de financiering van de medicijndispenser verwijzen we je naar de Kennisbank digitale zorg van Vilans.
- Sensara
- AlleenThuis
- cAlarm Sense
- eLsa Activity Sensing
- HomeCare / Vitaal Thuis
Een ander woord voor leefpatroonmonitoring, is leefstijlmonitoring. Het kan zijn dat deze slimme sensoren onder die naam te vinden zijn op bovenstaande websites.
Voor actuele informatie over de financiering van leefpatroonmonitoring verwijzen we je naar de Kennisbank digitale zorg van Vilans.