De digitalisering van de zorg neemt toe en sinds corona neemt deze een enorme vlucht. Dokters willen vaker beeldbellen of laten patiënten zelf uitslagen opzoeken in een patiëntenportaal. Niet iedereen maakt die digitale stap even makkelijk. Merlijne Sonneveld, manager innovatie van Amaris, signaleerde dat en kwam in actie. Ze richtte met Tergooi en de RHOGO de Helpdesk Digitale Zorg op die mensen helpt bij digitale zorg. Dat bleek een schot in de roos. De afgelopen 8 maanden ondersteunde de helpdesk al 2.000 mensen en online werden handleidingen al 5.000 maal geraadpleegd.

Initiatiefnemers van de Helpdesk Digitale Zorg zijn de Amaris Zorggroep, het ziekenhuis Tergooi, huisartsenvereniging RHOGO en het Zorg Innovatie Huis. Zorgprofessionals uit de regio reageerden enthousiast; al 27 organisaties sloten zich aan. Van gemeenten, ziekenhuizen en apotheken tot aanbieders van jeugdzorg, ggz, revalidatie en verpleeghuiszorg. Zij willen allemaal de stap maken naar hybride zorg en de helpdesk ondersteunt hun patiënten daarbij.

De hulpvragen die de helpdeskmedewerkers krijgen zijn heel divers. De een wil oefenen voor een videoconsult met zijn arts, de ander wil weten hoe je gegevens veilig kunt delen met de huisarts of thuiszorg. De helpdesk ondersteunt ook bij het instellen van technische toepassingen, zoals het meten van de bloeddruk, hartslag en glucosewaarden. Drie medewerkers beantwoorden vragen via telefoon en chat. Er is ook een website met handleidingen en e-learnings. Als mensen er dan nog niet uitkomen, staan er digitale coaches stand-by die op huisbezoek gaan. Dat gebeurt niet vaak, want vrijwel iedere beller wordt succesvol geholpen.

Het was best lastig voor mijn vrouw van 80 jaar: de uitslag via de computer bekijken. We hebben uiteindelijk jullie gebeld, en we zijn geweldig geholpen om uit te vinden op welke vakjes we moeten klikken. We hebben daarna de huisarts gebeld om te vragen wat de cijfers betekenen. Dankzij de uitstekende hulp is het toch gelukt.

Sonneveld signaleert al langer dat zorgaanbieders zorg steeds meer hybride aanbieden. Dat wil zeggen dat ze naast persoonlijk contact ook technologie gebruiken zoals beeldbellen en telebegeleiding. Een verandering die volgens haar noodzakelijk is, vanwege de vergrijzing en het personeelstekort in de zorg. De digitalisering sluit goed aan bij de wensen van patiënten. Die willen minder vaak naar het ziekenhuis en vragen om autonomie en meer eigen regie. Hierdoor krijgen ze meer inzicht in hun gezondheid en kunnen ze voorkomen dat ze ziek worden.

Amaris deelt haar kennis graag met andere zorgaanbieders, vertelt Willemijn van Koevorden, projectmedewerker innovatie van Amaris. De helpdesk is ondergebracht bij het Zorg Innovatie Huis. In het Zorg Innovatie Huis werken diverse zorginstellingen samen om innovatie meer tastbaar te maken en kennis te delen over duurzame toepassing van innovaties. Ze geven workshops aan zorgprofessionals en starten pilots om te zien of innovaties werken in de dagelijkse praktijk.

Het enthousiasme in de regio geeft de versnelling en opschaling van digitale zorg een boost. ‘We gaan de uitdaging echt samen aan. Onze partners voelen het gemeenschappelijke belang en werken met elkaar samen’ vertelt Sonneveld. ‘We bestaan nu een jaar en tekenden afgelopen week een officieel contract. Dat typeert onze werkwijze. Gewoon beginnen, kijken of iets werkt en je successen delen!’

De helpdesk is bereikbaar via 085-1304575 of info@helpdeskdigitalezorg.nl en www.helpdeskdigitalezorg.nl