Zorgverleners zijn positief over de mogelijkheden van digitale zorg (e-health). Dit blijkt uit de jaarlijkse E-healthmonitor van het RIVM, Nivel en het National eHealth Living Lab (NeLL). Ook toont de monitor aan dat meer zorgverleners gebruik hebben gemaakt van digitale middelen dan in 2021.

Meerwaarde digitale zorg

Steeds meer zorgverleners zien de meerwaarde van digitale zorg. Of het de problemen in de zorg kan helpen oplossen, daar is niet iedereen het over eens. Zorgverleners zijn neutraal tot licht positief over de mogelijkheden om de zorgkosten en de werkdruk te verlagen, en het werkplezier te verbeteren via digitale middelen. De meerderheid is matig positief over de mogelijkheden om met digitale middelen de kwaliteit van de zorg te verbeteren, en de eigen regie van de patiënt.

Gebruik digitale middelen neemt toe

  • Het aantal zorgverleners dat gebruikmaakte van beeldbellen, steeg van 55% in 2021 naar 58% in 2022.
  • Het aantal huisartspraktijken dat patiëntportalen aanbiedt, nam toe van 79% naar 88%.
  • Verpleegkundigen gebruikten vaker digitale technieken om de veiligheid van de patiënt te bewaken, zoals een digitale controle op het gebruik van medicijnen via bijvoorbeeld een medicijndispenser. Dit steeg het afgelopen jaar met 11% naar maar liefst 49%.

Digitale zorg nog niet vanzelfsprekend

Hoewel zorgverleners vaker digitale middelen inzetten, is e-health nog niet een vanzelfsprekend onderdeel van reguliere zorg. Dat blijkt uit verdiepend onderzoek met interviews met bestuurders, zorgverleners en patiënten over hoe digitale zorg beter ingepast kan worden in zorgprocessen. Het in kaart brengen van verbetermogelijkheden met behulp van e-health, is gedaan voor 2 verschillende typen zorg: voor darmkankerpatiënten en voor mensen met dementie.

Over de E-healthmonitor

De E-healthmonitor wordt sinds 2021 uitgevoerd door het RIVM, samen met het Nivel en het NeLL en in opdracht van het ministerie van VWS. De E-healthmonitor volgt de ontwikkeling van e-health in de zorg. Elk jaar verzamelen zij cijfers over het gebruik en ervaringen van zorggebruikers en zorgverleners. Ook gaan zij met zorgverleners, zorggebruikers en andere belanghebbenden in gesprek. De bevindingen delen en bespreken zij met betrokkenen.

Meer lezen?