Vandaag lanceren de NVZ en de Vliegwielcoalitie de update van de publiekscampagne: Thuis kan het ook. De campagne is een vervolg op de publiekscampagne van vorig jaar die zich alleen op telebegeleiding richtte. Dit jaar willen we patiënten ook bewust maken van de mogelijkheden van beeldbellen en appen met hun zorgverlener en hen stimuleren om ernaar te vragen. Deze vormen van digitaal contact zijn in veel gevallen een goed, en soms zelfs beter, alternatief voor een fysieke afspraak. Zo kan de patiënt vanuit zijn eigen vertrouwde omgeving, via een beveiligde app of online omgeving laagdrempelig contact hebben met de zorgverlener. 

Op afstand, maar dichtbij en persoonlijk 

Door de pandemie hebben appen en beeldbellen met zorgverleners een enorme vlucht genomen. Hoe fijn is het dat veel van de afspraken toch door konden gaan, ondanks dat patiënten niet naar het ziekenhuis mochten? Maar een beeldbelconsult of appen met je zorgverlener is niet alleen maar een alternatief wanneer een fysieke afspraak niet mogelijk is. Met deze campagne willen we juist de voordelen van digitaal contact benadrukken en laten zien dat contact op deze manier net zo persoonlijk en vertrouwd kan zijn als een bezoek aan het ziekenhuis. Bovendien besparen patiënten hierdoor reistijd en -kosten, en kunnen ze het contact makkelijker in hun agenda inpassen. Natuurlijk is digitaal contact niet altijd én niet voor iedereen een optie. Daarom roepen we met deze campagne patiënten op om met hun eigen zorgverlener het gesprek aan te gaan over de (on)mogelijkheden van beeldbellen en appen in hun specifieke situatie. 

Gebruik de materialen uit de toolkit 

Wil je deze campagne ook vanuit jouw organisatie delen? In de communicatietoolkit op Thuiskanhetook.nl staan kant-en-klare social media posts, teksten voor nieuwsbrief en website, banners, afbeeldingen voor narrowcasting, flyers, posters en animaties. Je kunt alles downloaden en direct gebruiken of eerst aanpassen aan jouw organisatie en doelgroep.  We realiseren ons dat de druk in de zorg enorm is, ook op de afdeling communicatie. Deze campagne kan helpen om eenvoudig aan patiënten uit te leggen hoe beeldbellen en appen werkt en waarom dit kwalitatief een goed alternatief is voor een afspraak op de poli. Daarom geven we juist in deze drukke tijd iedereen de mogelijkheid om de campagne eenvoudig te delen op een manier die het beste bij de eigen organisatie en planning past: alleen via social media, via nieuwsbrieven en -berichten of ook via narrowcasting, posters en/of flyers.  Bekijk de toolkit. 

#thuiskanhetook 

Deel je onze campagne op social media? Wil je dan #thuiskanhetook als hashtag gebruiken? Zo vinden wij je post makkelijk en kunnen we berichten verder delen of liken. Zo bereiken we samen zo veel mogelijk patiënten.