Inspiratie

Zorg(en) rondom je operatie

“Drie maanden geleden werd hij geopereerd, de patiënt van mijn verhaal. Laten we hem Ruud noemen. Ruud merkte een aantal jaar geleden pijn bij het staan en bij het wandelen, en dat werd beperkend. De huisarts was er na één blik al uit: een liesbreuk. Een vrij routine operatie en bovendien een uitermate strak verloop van zorg volgde. Tussen het gesprek met de huisarts en de operatie stonden een luttele 4 weken.

Kritische consument

Dat lijkt haast niet te geloven als je het nieuws leest, met andere patiënten spreekt, of het internet afspeurt. Als je het Ruud vraagt, wist hij de goede zorg naar zich toe te trekken omdat hij zich opstelde als kritische consument. Een rol waarvan hij zich gemakkelijk bekleedt door zijn achtergrond. Hij was tot 2017 werkzaam als huisarts.

Onderzoeker Daan Toben

Daan Toben

Daan Toben is junior-onderzoeker op de afdeling Sociale Geneeskunde van het Amsterdam Public Health Institute, onderdeel van het Amsterdam UMC. Voor de Vliegwielcoalitie schreef hij dit verhaal met één van zijn patiënten in de hoofdrol. En hij zoekt patiënten die een app willen testen!

(Taal)vaardigheden

Maar niet iedereen kan zich op deze manier van zorg bedienen. Niet iedereen wéét dat je jezelf in de zorg kunt opstellen als kritisch consument. Niet iedereen heeft hier de benodigde (taal)vaardigheden voor in huis. Niet iedereen was zorgverlener. Maar, vroeg of laat, iedereen wordt wél patiënt. En dat gaat dan dikwijls gepaard met een flinke mate van onzekerheid. Overigens gold dat zelfs voor Ruud, die het op de dag zelf ook spannend vond en daarbij een flink verhoogde bloeddruk toonde. Zo zie je maar, iedereen gaat op de operatietafel met de billen bloot.

Herstel

Laten we ook niet vergeten dat men die rol van patiënt niet tegelijk van zich afdoet met het operatiehemd, zoals dit artikel van Noks Nauta zo helder onderstreept. Na de operatie volgt het herstel, waar ook vaak een flinke dosis onzekerheid wordt geregistreerd onder patiënten. Ruud wist echter wat hem te wachten stond. Hij was goed geïnformeerd en zijn ervaring hielp hem het hoofd koel te houden. Het herstel ging uitstekend, net als alles aan de voorkant van de operatie.

Als onderzoeker naar de gezondheidszorg is mijn vraag dan: hoe kunnen we iedereen bedienen van de kwaliteiten van Ruud? Hoe geven we patiënten zijn ervaring, zijn netwerk, zijn kritische houding en zijn kennis? Zowel voorafgaand aan de operatie als naderhand. We kunnen nu eenmaal niet iedereen van een fulltime arts voorzien. Of toch wel?

App ikHerstel

Enter ikHerstel. Een app die je als patiënt samen met je zorgverlener installeert. Die als bibliotheek functioneert voor al jouw vragen rond je operatie. En belangrijke informatie aan je voorlegt op momenten waarop je die nodig hebt. Die samen met jou een herstelplan opstelt zodat je vóór en ná je operatie actief aan de slag kunt met je herstel. Samen met jou. Dat betekent dat jij aangeeft wat herstel voor jou betekent. Of dat nu is dat je weer kunt hardlopen, traplopen, stilstaan of zwemmen. Met ikHerstel houd je jouw herstel bij, en krijg je feedback over hoe dat verloopt. We weten uit wetenschappelijk onderzoek dat patiënten met gebruik van ikHerstel tot 14 dagen sneller herstellen van, én minder pijn ervaren na hun operatie.

Vriendelijke, makkelijke app

Maar wat vindt Ruud? Ik heb hem de app meegegeven vooraf aan zijn operatie. “Een vriendelijke, makkelijke app. Het personaliseren van mijn eigen herstel aan de hand van activiteiten werkt érg goed. Een goede ondersteuning bij mijn operatie!”. Nu is Ruud misschien een beetje bevooroordeeld. Hij werkt namelijk zelf ook in eHealth, de sector waar we met digitale toepassingen als apps verbeteringen in de zorg proberen te realiseren. Dat maakt hem extra enthousiast: “ik ben benieuwd hoe ikHerstel zich verder gaat ontwikkelen!”.

Zelf uitproberen?

Dus, wil jij de proef op de som nemen en ikHerstel zelf uitproberen? Dat kan, nu voor korte tijd kosteloos. Ik ben vanuit Amsterdam UMC namelijk aan het onderzoeken hoe we de app nóg patiëntgerichter kunnen maken. Dus, sta jij op de wachtlijst staat voor één van de volgende vier ingrepen?

  • Operatie aan de galblaas
  • Liesbreukoperatie
  • Baarmoederverwijdering
  • Verwijdering van één of beide eierstokken

Meld je dan nu aan voor ons onderzoek!

– Daan Toben

Heb jij ook een verhaal dat je wil delen op onze website? Neem contact met ons op!