Onze nieuwe campagne #zokanhetook is vandaag gestart! De campagne roept medewerkers in de wijkverpleging op het gesprek over digitale zorg te beginnen met cliënten.

Advertenties op social media

De campagne loopt van 6 tot 20 februari 2023 met advertenties op LinkedIn en YouTube. Het laat de voordelen zien van onder andere de medicijndispenser, leefstijlmonitoring, thuismeten/telebegeleiding en beeldbellen.

Website campagne #zokanhetook

Op de website zokanhetook.nl vinden cliënt en mantelzorger informatie over deze vormen van digitale zorg. Voor de wijkverpleegkundige is er een praatplaat die helpt het gesprek te beginnen met de cliënt over digitale zorg. En zo samen te beslissen of digitale zorg past. Ook is een toolkit beschikbaar met materialen om de campagne onder de aandacht te brengen bij cliënten en organisaties in de verpleeg- en thuiszorg (VVT).

“Wij willen dat mensen die gebruikmaken van wijkverpleging weten dat digitale zorg veel voordelen biedt. Een medicijndispenser bijvoorbeeld is een apparaat dat een seintje geeft als het tijd is voor je medicijnen. Leefstijlmonitoring biedt meer zelfstandigheid en veiligheid. En met telebegeleiding kan de zorgverlener op afstand in de gaten houden hoe het met je gezondheid gaat doordat jij thuis zelf je metingen doet. Dat geeft een gerust gevoel. Het voordeel van digitale zorg is ook dat een deel van het contact met je zorgverleners via beeldbellen kan, zodat je er niet steeds op uit hoeft. De campagne #zokanhetook moedigt mensen aan om hun zorgverlener te vragen of een deel van de zorg online kan. Daarnaast stimuleert de campagne de zorgverlener het gesprek aan te gaan over digitale zorg met de cliënt.”

Dianda Veldman, directeur-bestuurder, Patiëntenfederatie Nederland

Ambassadeurs gezocht!

Een aantal VVT-organisaties deelt de campagne via hun website, nieuwsbrief en social media. Twee organisaties zijn inmiddels trotse ambassadeurs van de campagne #zokanhetook:

Wat doe je als ambassadeur?

  • Je gaat met cliënten in gesprek en kijkt samen of en welke vorm van digitale zorg past bij de situatie van de cliënt. Hiervoor kun je gebruikmaken van de praatplaat in de toolkit.
  • Wij plaatsen een foto van jullie (met de campagnematerialen zichtbaar) en quote op onze Linkedin-pagina en die van de Patiëntenfederatie mét de vermelding dat jullie ambassadeur zijn van de campagne #zokanhetook.
  • Je betuigt jouw steun over de campagne #zokanhet via jullie eigen website of socialmediakanalen. Hiervoor kun je gebruikmaken van de campagnematerialen in de toolkit.

Wil jouw organisatie óók ambassadeur worden van de campagne #zokanhetook? Meld je aan bij Claudia van Kessel, campagnecoördinator, e-mail: c.vankessel@patientenfederatie.nl.