Vorige maand werd een nieuwe website gelanceerd met voorbeelden en tools over het gebruik van telemonitoring vanuit de hartfalenpolikliniek. Op verpleegkundigehartzorgopafstand.nl vind je ervaringsverhalen van patiënten, links naar implementatie-voorbeelden en tools die je kunnen helpen om jouw organisatie, afdeling of poli in kaart te brengen.

Ga zelf aan de slag!
Vraag je je af of telebegeleiding bij hartfalen iets voor jouw ziekenhuis is? Alle tools van Hartzorg op Afstand zijn vrij te gebruiken. Een Customer Journey Map geeft je de mogelijkheid om actief aan de slag te gaan met het in kaart brengen van het zorgproces waar jij bij betrokken bent. Aan de hand van verschillende casuïstiek krijg je een kijkje in de ervaringen van patiënten die hartzorg op afstand krijgen en kan je je middels kritische vragen verdiepen in de casuïstiek. Gebruik het ASE-model om inzicht te krijgen in de situatie van de patiënt en het zelfmanagement te ondersteunen.

Goede voorbeelden
De website is het resultaat van het project Goede Voorbeelden – Verpleegkundige Hartzorg op Afstand. Dit project was een samenwerking tussen Hogeschool Windesheim, Hogeschool Saxion en het Isala Hartcentrum. Onderzoeker Loes Bulle vertelt: ‘De instrumenten voor telemonitoring zijn beschikbaar, maar hoe richt jij die in bij jouw dagelijkse werkzaamheden, dat is de vraag waarbij wij met een aantal tools willen helpen. Daarnaast zou ik het beeld van de unieke patiënt willen benadrukken. Voor patiënten is het omgaan met de apparatuur een wezenlijk onderdeel van hun leven terwijl het voor jou als zorgprofessional een middel is om je zorgverlening zo goed mogelijk te kunnen leveren. Daar zit een spanningsveld. Ik hoop dat onze patiëntverhalen, casuïstiek en andere voorbeelden kunnen en zullen bijdragen aan het bewustzijn bij professional dat patiënten heel verschillend kunnen reageren en omgaan met op deze vorm van zorg op  afstand.’

Naar de website: www.verpleegkundigehartzorgopafstand.nl