Merlijne Sonneveld van de Helpdesk Digitale Zorg en Bettine Pluut van het Vliegwiel voor digitale transformatie spraken vandaag bij het Online Eerstelijns Congres 2021. Dit kennis- en netwerkevent voor de eerstelijnszorg en het sociaal domein praat zorgprofessionals, bestuurders en beleidsmakers over ontwikkelingen in de eerstelijnszorg en het sociaal domein.

Merlijne Sonneveld van de Helpdesk Digitale Zorg ziet dat mensen online best veel aankunnen als iemand ze op weg helpt. De aanname dat vooral oudere patiënten niet meekunnen, klopt volgens haar vaak niet. Leeftijd zegt niets over je digitale vaardigheden. Als iemand graag wil, lukt het meestal wel. Ze kent zelfs iemand van 104 die zich dankzij de helpdesk prima online redt.

Voor zorgaanbieders is de introductie van een nieuw digitaal portaal ook spannend. Zoals de huisartsen die nu allemaal digitale dossiers moeten aanbieden. Bij zo’n lancering is het ideaal als er een helpdesk is die standby staat voor vragen. In de regio het Gooi biedt de Helpdesk Digitale Zorg die ondersteuning. Ze helpen mensen met inloggen, profielen aanmaken, e-mailverificatie en noem het maar op.

Bettine Pluut van het Vliegwiel  pleit voor uitbreiding van deze patiëntondersteuning. “Als zorgkantoren en gemeenten de handen ineen slaan, kunnen meer regio’s zo’n helpdesk starten zodat iedereen kan profiteren van de voordelen van digitale zorg. De financiering op lange termijn moet zeker te regelen zijn.”