Patiënt

Met telebegeleiding bieden zorgverleners ook buiten het ziekenhuis goede zorg. Met meetinstrumenten of een dagboek houden patiënten zelf bij hoe het met hun gezondheid gaat. Op deze manier houden zij samen met hun zorgverleners hun gezondheid steeds nauwlettend in de gaten houden en kunnen zij snel ingrijpen bij verdachte veranderingen. Zo krijgen patiënt en zorgverlener meer inzicht in het ziekteproces en hoeft de patiënt alleen naar het ziekenhuis als dat echt nodig is.

Het Vliegwiel voor digitale innovatie in de zorg wil dat meer mensen de voordelen van goede digitale zorg kunnen ervaren. Met de campagne Thuis kan het ook stimuleren we patiënten zelf te gaan vragen naar telebegeleiding. De websitepagina Thuiskanhetook.nl informeert patiënten over telebegeleiding. Met de communicatietoolkit kunnen patientenverenigingen, ziekenhuizen, leveranciers en zorgverzekeraars zelf aan de slag om telebegeleiding te promoten.

Wat vinden patiënt en arts van telebegeleiding?



Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maakte deze video voor de campagne #Thuiskanhetook bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen, waarin arts Tim Schreuder en een patiënt vertellen hoe zij zorg op afstand ervaren.


Rick Kappelle geeft zijn metingen doorpg

“Thuis kan ik mijn ziekteverloop beter in de gaten houden en eerder aan de bel trekken. Dat helpt een ziekenhuisopname voorkomen.”
Lees het verhaal van longpatiënt Rick Kappelle


“Telebegeleiding biedt waardevolle informatie en is kosten- en energiebesparend maar het helpt mij ook wat luchtiger te leven.”
Lees het verhaal van hartpatiënt Mirjam Hoekjen


“Telebegeleiding kan ons in deze onzekere coronaperiode ondersteunen bij het geven van de zorg en zekerheid die zij verdienen.”
Lees het verhaal van cardioloog prof. dr. Hans-Peter Brunner-La Rocca


“Hartpatiënten hebben meer rust dankzij eigen metingen.”
Lees het verhaal van hartpatiënt Frans Gulitz