Hartpatiënten over de Fibricheck app: “Ik voel me geen patiënt meer”

Cardiologen van het Maastricht UMC+ werken sinds april 2020 met een nieuwe digitale tool om patiënten met hartritmestoornissen op afstand te volgen. Met de app Fibricheck kunnen de patiënten zelf metingen van hun hartritme uitvoeren en sporen ze hartritmestoornissen tijdig op. Hoe ervaren patiënten de Fibricheck? Wat zijn de voordelen? Wat is er veranderd in hun dagelijks leven? En zouden ze de app ook gebruiken zonder tussenkomst van de cardioloog? Drie hartpatiënten vertellen over hun ervaringen.

Jarko Aikens is 72 jaar. Hij heeft een druk sociaal leven samen met zijn vrouw en hij bestiert het huishouden. Zo’n 15 jaar geleden kreeg hij voor het eerst te maken met boezemfibrilleren, een hartritmestoornis. ‘Ik ging ziekenhuis in en ziekenhuis uit’, vertelt hij. ‘En ik moest er maar mee leren leven, vertelden de artsen mij. Totdat ik in het Leids Universitair ziekenhuis terechtkwam. Daar kreeg ik een ablatie (de arts blokkeert de elektrische prikkels in het hart die het ritme verstoren, red). Toen ik een paar maanden geleden in het buitenland was en het weer mis dreigde te gaan, kwam ik in het Maastricht UMC+ terecht. Met een cocktail bètablokkers was ik er weer vanaf. Daarna volgde een traject van controleren en bijhouden, met de Fibricheck app, aangeraden door dr. Linz, cardioloog.’

Zekerheid

‘Ik had nooit eerder gedacht aan telebegeleiding’, vervolgt de heer Aikens. ‘Ik heb het geluk dat ik het aanvoel als mijn hartritme niet goed is. Maar via de app ziet mijn cardioloog dat ook. Nu ik drie keer per dag mijn hartritme controleer, voel ik me minder patiënt omdat ik weet hoe het met mij gaat en niet van alles hoef te laten. Deze technische ontwikkeling biedt heel veel perspectieven voor de patiënt en de medische zorg. De app neemt veel onrust en angst weg. Je kunt er een beroerte mee voorkomen. Daarom zou ik deze app zeker aanraden als je een hartritmestoornis hebt. Het is een heel simpele tool die weinig investering vraagt en je heel erg op weg kan helpen naar een leefbaar leven. Het geeft zekerheid als je weet dat de cardioloog mee kijkt. En je hoeft minder vaak naar het ziekenhuis. Dat bespaart je veel tijd, gereis en de zorg heel veel kosten. Als ik de permanente verbinding met de cardioloog niet meer nodig heb, dan zou ik me misschien ook redden met bijvoorbeeld een applewatch’, besluit de heer Aikens. ‘Deze heeft tegenwoordig ook allerlei functies die jou waarschuwen als je een hartritmestoornis hebt. Maar dan kijkt er niemand mee.’

Gerust

Annie Jansen is 80 jaar en weduwe. Samen met haar man had ze een scheepvaartbedrijf en later werkte ze in de zaak van haar dochter. Ze was altijd gezond, tot afgelopen jaar haar eetlust en energie verdwenen. ‘Mijn kinderen trokken aan de bel en stuurden mij naar het ziekenhuis’, vertelt ze. ‘Toen bleek dat ik hartritmefibrillatie had. Dat is met cardioversie verholpen in het ziekenhuis in Maastricht. Ik voel me nu weer de oude. Dr. Linz, de cardioloog, heeft mij toen aanbevolen de Fibricheck app te downloaden op mijn telefoon. Zo kon ik mijn hartslag mooi in de gaten houden. Ik had er meteen vertrouwen in. Normaal als je denkt dat er iets aan de hand is, word je ongerust of gestrest en dat maakt de klachten alleen maar erger.

Nu ik elke dag weet hoe mijn hartslag is, ben ik gerust en ben ik er veel minder mee bezig. In de app kijk ik terug wat mijn hartritme was en ik krijg elke week een rapport, hierin zie ik of het goed met me gaat of niet. Ik weet nu precies hoe mijn hartslag is. Is hij regelmatig, dan ga ik gewoon verder met mijn dag.’

Eenvoudig

In eerste instantie vond mevrouw Jansen zo’n app wel spannend. Maar al snel merkte ze dat het heel eenvoudig werkt. ‘Je houdt je vinger onder de camera van je telefoon en zo wordt je hartslag gemeten. Ik hoef geen contact meer op te nemen met het ziekenhuis en als de meting een keer niet goed gaat, dan krijg je meteen een berichtje in de app dat je opnieuw moet meten. De app is een nieuw ritme geworden in de ochtend en in de avond. Het is geen moeite als ik mij daardoor prettiger voel. Ik heb nu geen nieuwe afspraken meer met mijn cardioloog omdat het niet nodig is. Met deze app belast ik de zorg veel minder: ik hoef niet steeds te bellen voor een afspraak en hartfilmpjes te laten maken. Dat scheelt mij en de dokter een hoop tijd. En ik vind het fijn dat de zorgverzekering de app vergoedt, ook al zou ik er ook voor betaald hebben. Want deze app schuift mijn gezondheidsproblemen naar de achtergrond.

Ik ben blij dat ik de app zo kan gebruiken met de cardioloog die meekijkt. Maar als ik zou horen dat alles weer helemaal goed met me is, dan vind ik het niet erg om alleen een app te gebruiken, zonder contact met de cardioloog.’

Dankbaar

August van Wilgenburg is 61 jaar en werkt met veel plezier in het casino in Valkenburg. Hij heeft last van atriumfibrilleren. Na een hartinfarct op zijn werk in 2019, werden er stents geplaatst en moest hij revalideren. ‘Ik kreeg pillen en ik stopte met roken’, vertelt hij. ‘Daarna ben ik in 2020 nog een keer met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Ik gebruikte de Fibricheck toen al op advies van dr. Linz en toen zagen ze dat mijn harstslag in het rood bleef staan. De dosering pillen werd opgevoerd en in de app zie je meteen wat dit doet met je hartritme. Dr. Linz heeft me uiteindelijk geopereerd. Ik ben de Fibricheck heel dankbaar. Ik meet mijn hartritme en er kijkt altijd iemand mee. Het haalt mijn ongerustheid weg.

Een week voor je consult checkt de cardioloog de Fibricheck op zijn computer. Hij kijkt dus bijna live mee met hoe het met mij gaat. Ik voel heel veel betrokkenheid van mijn cardioloog door de app. De dokter weet nu veel meer van me. Ik hoef niet onnodig naar het ziekenhuis te bellen en mijn verhaal weer helemaal te vertellen. Ik ben ervan overtuigd dat deze app heel veel leed kan besparen. 

Veilig gevoel

Als ik niet meer in behandeling ben bij de cardioloog, dan zou ik de Fibricheck nog wel willen gebruiken, alleen met de meldingen vanuit de app. Ik blijf toch een hartpatiënt. En die app geeft mij een veilig gevoel. Een jaar geleden was ik echt nog bezig met mijn hartritmestoornis, het hield mij dagelijks bezig. Nu heb ik dat niet meer. Ik ben alleen nog maar met mijn leven bezig. Ik voel me geen patiënt meer die in de gaten gehouden moet worden.’

Tot nu toe maakten 1.400 patiënten binnen MUMC gebruik van de Fibricheck in het kader van TeleCheck-AF. Inmiddels werken 41 centra mee met meer dan 4.000 patiënten die gebruikmaken van TeleCheck-AF. Het MUMC is initiatiefnemer en het eerste ziekenhuis dat afspraken heeft over de financiering.