Hoe kan ik inloggen in een patiëntenportaal? Hoe start ik een beeldbelgesprek? Hoe kan ik mijn medische gegevens inzien? Allemaal vragen over digitale zorg waar mensen nu gemakkelijk antwoord op kunnen krijgen. Sinds juni is er namelijk een Helpdesk Digitale Zorg. In het eerste kwartaal van 2022 werden er al ruim 5500 zorgvragers op weg geholpen.

Ondersteuning zorgvrager

De Helpdesk Digitale Zorg zet zich in om de zorgvrager te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg. Bijvoorbeeld patiënten & cliënten die niet zo digitaal vaardig zijn of werken met digitale middelen spannend vinden. Een team van vrijwilligers bemenst De Helpdesk via de telefoon en e-mail. De website Helpdesk Digitale Zorg biedt ook handleidingen en instructievideo’s waar mensen zelf mee aan de slag kunnen: Helpdesk Digitale Zorg – Hulp op afstand.

Lees het volledige artikel over de Helpdesk Digitale Zorg op Smarthealth.

Zelf helpdesk inrichten

Steeds vaker richten ziekenhuizen en andere zorginstellingen zelf een helpdesk in voor digitale zorg. Wil je zelf zo’n helpdesk inrichten in je zorgorganisatie? Goede adviezen vind je in het artikel ‘Servicedesk voor digitale zorg in het ziekenhuis‘ van BeterDichtbij.